Polen är verkligen riktigt billigt att resa till från Sverige och jag måste erkänna att det var en av huvudanledningarna till att jag och en kompis bestämde oss för att resa dit en helg i maj. Resan är inte lång så det spelade oss ingen roll att vi åkte med ett lågprisflyg. Vi landade i Krakow tidigt på kvällen och vi blev förvånade över hur enkelt det var att ta sig in till centrum. När vi var incheckade på hotellet var vi båda sugna på att gå ut ett slag så vi bestämde oss för att leta upp en restaurang där vi kunde äta en bit mat och dessutom prova någon god, lokal öl. Det hela slutade med att vi provade varenda öl vi kunde och vi hade en väldigt trevlig kväll då vi dessutom lärde oss en hel del om hur man umgås i den polska kulturen. Nästa dag bestämde vi oss för att genast bege oss till den gamla delen av staden och jag måste erkänna att det var en fantastisk upplevelse. Man förstår ganska snabbt hur det varit att leva i Krakow förr i tiden och man får verkligen en läskig känsla när man tänker på hur det måste ha varit för Polens judar under det andra världskriget. I den gamla staden såg vi också otrolig arkitektur och smakade goda polska specialiteter på en liten restaurang som låg undangömd på en liten gata. Nästa dag gick vi en vandringstur genom de centrala delarna av staden och det var intressant att lära sig mer om Krakow från en engagerade guide. Turen tog oss bland annat förbi Maria-kyrkan med sina vackra torn och vackra insida. Dessutom tog guiden oss till Lost Souls Alley, ett måste när man besöker Krakow tycker jag. Den sista kvällen tog vi oss till Wodka Cafe Bar, ett välkänt ställe man bara måste spendera en kväll på i Krakow. När vi kom hem den kvällen var vi både trötta och nöjda och när vi åkte ut till flygplatsen nästa dag var vi båda överens om att vi definitivt kommer att åka tillbaka till Polen inom en snar framtid. Staden passar verkligen de flesta, oavsett ålder. Kanske besöker vi dock då Gdansk eller någon av de andra större städerna i landet. Eller så åker vi helt enkelt tillbaka till coola Krakow, vem vet.